الأربعاء، 23 أبريل 2008

! لا تيأس


لاتيأس!إنها ليست نهاية العالم
لاتستسلم أمام المحن
لا تركع على قدميك فى مواجهة المصاعب وتنهار
اصمد أمام المشاكل تنتصر عليها
الوقت سيحارب معك الهرم الضخم من الفشل الذى تراه أمامك, سوف يتضاءل مع الزمن
بعد سنوات سوف يكون بحجم علبة الثقاب
لا تتصور أن هذا الليل سيبقى إلى الأبد
كل ليل يعقبه نهار
كل شدة لابد ان تزول وسوف يكون الغد احسن من اليوم
الحياة حلوة

كانت هذه فكرة (أ/مصطفى أمين) فى عموده الشهير بجريدة أخبار اليوم التى صدرت فى ذلك الزمن حيث كنت فى الفرقة الثالثة بكلية الصيدلة, يومها كان زلزالا يهز أركان نفسى إثر محنة ألمت بى , أحسست وقتها أن هذه الكلمات كتبت من أجلى ! نعم من أجلى أنا
فالله الذى يسمعنى ويرانى ويعلم بحالى , أجرى قلم كاتبها بها لتصلنى رسالة ربانية تقول : أنا معك , فكان لها عميق الأثر فى نفسى , واليوم أعيد كتابتها من أجلك أنت أيها المهموم لأن الله الذى يراك ويسمعك ويعلم بحالك حرك همتى لذلك فهو دائما معك كما هو دائما معى


هناك 17 تعليقًا:

أم حبيبه يقول...

يومها كان زلزالا يهز أركان نفسى إثر محنة ألمت بى ,احسست وقتها ان هذه الكلمات كتبت من أجلى ! نعم من اجلى أنا


و اليوم حضرتك كتبتيها من أجلى أنا

جزاكى الله خيرا يا خالتو

و بين الليل و النهار كافى لينسى ألم هذا اليوم

الحمد لله 6 ساعات نوم نسونى كل حاجه

( اول رد يا خديجه عشان بس مش كل مره انتى انتى انتى )

آلاء محى يقول...

خاطرة جميلة جدا ياخالتو

لا تتخيلى ياخالتو قد ايه كان ليها اثر رااااائع فى نفسى


جزاكى الله خيرا ياخالتو


وحمدا الله على سلامة عمو

معلش متاخرة

Abdallah Hosni يقول...

أن هذا الليل سيبقى إلى الأبدكل ليل يعقبه نهاركل شدة لابد ان تزول وسوف يكون الغد أحسن من اليوم, الحياة حلوة

ما اروعها من كلمات تسلم يد الكاتب((مصطفى امين)) وفكر من نقل

ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم

غير معرف يقول...

جزاك الله خيرا



ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنهـا لا تفرج ..!


ربنا يفك كرب الجميع

يمنى يقول...

ازيك يا خالتو

جميلة فعلا الكلمات .... و فعلا أثرها رهييييب في نفسي

ربنا يكرمك و يخليكي لينا .... و مش يحرمنا من كتاباتك الجميلة دي

غير معرف يقول...

ام حبيبة,آلاء,الاخ عبدالله,قلمى ,يمنى/
جزاكم الله خيرا على المرور ,ربنا ما يحرمنى منكم, علشانكم وكل الاحباب كتبتها وانا فاكرة احساسى بيها كأنه النهارده,فى سنكم بيكون القلب صافى والحس مرهف لان الدنيا لسه ماتركتش بصمتها عليكم ,يارب يديم عليكم النقاء ويحقق على أيديكم الرجاء.

khobayb يقول...

صدق ..

ولذلك كان اليأس من رحمة الله من أخلاق الكافرين والعياذ بالله ..

أنفاس الصباح يقول...

صحيح يا خبيب بارك الله فيك,شكرا على المرور.

الأختان:عاشقة الشهادة وعاشقة فلسطين يقول...

دكتورة إيمان:
جزاكى الله خيراً كثيراً, وأنا أشعر أن هذه الكلمات قد كتبت من أجلى هذه الايام..... دعواتكم

بذرة امل يقول...

هقول لحضرتك على حاجة
انا فى اللحظة اللى بقرأ فيها الموضوع ده
كنت محتاجة الكلام ده جدا
جزاكى الله خيرا

ام يحيي يقول...

بوست جميل جزاكي الله خيرا
تقريبا كان حصل معايا موقف مشابه
كنت ف يوم مضايقة بصيت في السما لاقيتها مليانه غيوم اتضايقت اكتر
وشاء ربنا اني اقرأ ابيات الحمدلله خففت عني جدا وحسيت انها مكتوبالي

لاتحزني من منظر السحب التي ..
تخفي كواكنا عن الانظار
سترين تلك السحب تنفض ثوبها ..
يوما بما نرجو من الامطار
لا تيأسي من امة في روحها ..
مازال يجري منهج المختار

تقريبا ده شعر د\عبدالرحمن العشماوي بيخاطب فيه فلسطين فك الله اسرها

ام يحيي يقول...

بس ماشاء الله رائع ان جضرتك يكون عندك اربع اولاد وبنت وتقدري تبدعي علي النت
بحس ان دا محتاج مجهود ووقت0..ربنا يعين حضرتك
بالمناسبة يمني تفسها تتعرف علي بنت حضرتك ويبقو أصحاب لا الاحسن يبقو أخوات في الله
ويحيي يبقي أخو الاولاد في الله برضه

أنفاس الصباح يقول...

وايا كم يا (عاشقة الشهادة)ويا( بذرة امل) وربنا يفرج كروباتنا ويثلج صدورنا بنصر وتمكين الصالحين.
..............................
ابيات جميلة ومعنى رائع يا (ام يحى )ربنا يقر اعيننا بالتفريج عن فلسطين,وطبعا شروق هتفرح قوى بيمنى بس اشك ان يحى هينسجم مع الباقين لكن نحاول مش هنخسر حاجه,اسعدنى مروركم فلا تحرمونى انسكم ودمتم فى عزة وأمان.

فزلوكة يقول...

جميلة جدا يا خالتو

كنت أحتاجها أنا الأخرى
فجزاكى الله خيرا عليها

ماما قالتلى إن حضرتك جيتى بس متمكنتش من إنى أسلم على حضرتك
زعلت جدا والله
وإن شاء الله تتعوض مرة قادمة

دعواتك معنا يا خالتو

أنفاس الصباح يقول...

وجزاكى يافزلوكتى ,معلش تتعوض بس هاستنى زيارة بقة,اما الدعاء فمتوصنيش ,البنوته المفزلكة دى عسولة قوى ,شكرا على المرور.

خديجة عبدالله يقول...

كل دول علقوا قبلي اهىء اهىء

ماشاء الله حبايب حضرتك كتير ربنا يعزك دايما

جميل يا خالتو ربنا يكرمك

المؤمن الحق قد يحبط ولفترة وجيزة فقط ولكنه لا ييأس بالتأكيد

ويتقبل منكم إن شاء الله

حبيبتك خديجة بالعند في أية ويمني :):)

أنفاس الصباح يقول...

شكرا ياخديجة على التعليق المتأخر معلش ما انت كنت مريضة شفاك الله وعافاك وطهور ان شاء الله ,طبعا حبيبتى انت وآية ويمنى كمان,ربنا يحفظكم ويحميكم.